digital marketing

Prowadzenie biznesu lokalnego wbrew pozorom może być połączone również z działaniami w internecie. Wielu właścicieli punktów handlowo usługowych oraz osób prowadzących swoje biznesy stacjonarnie nie wykorzystuje jednak mocy sieci do sprzedawania swoich produktów i usług, oraz reklamowania się. W tym tekście prezentujemy zatem najciekawsze sposoby na sprzedaż produktów i usług stacjonarnych w sieci oraz podpowiadamy jak promować się w internecie, aby zwiększać obroty w swoim naziemnym punkcie.

Gdzie sprzedawać produkty i usługi lokalne?

Jeśli prowadzimy biznes lokalny np. punkt handlowy lub usługowy, może sprzedawać owe produkty i usługi w sieci. Wiele osób nie widzi takiej możliwości i skupia się jedynie na tradycyjnym stacjonarnym pozyskiwaniu klientów oraz sprzedaży bezpośredniej w punkcie. Istnieje jednak wiele różnych sposobów na sprzedaż usług w sieci.

Pierwszym z nich są portale sprzedażowe. Jeśli handlujemy produktami i towarami, które da się zapakować i sprzedać, nic nie tracąc, możemy rozszerzyć działalność o sklep internetowy, gdzie będziemy sprzedawali swoje produkty osobom w całej Polsce i na całym świecie. Do portali takich zaliczyć można Allegro, Ebay czy Amazon. Przeważnie opłaty związane ze sprzedażą na nich to prowizje od sprzedaży lub niewielka oplata za możliwość e-handlu i stworzenie e-sklepu na platformie. Proces dodawania produktów jest prosty, a cała sprzedaż polega jedynie na zapakowaniu towarów oraz zamówieniu u kuriera raz dziennie w celu przekazania zamówień. Prowadzenie takiego trybu sprzedaży jest bardzo korzystne. Z pewnością nie musimy, choć możemy reklamować się, gdyż na portalach takich znajdują się już potencjalni klienci. Zamówienia i obsługa portali sprzedażowych są bardzo intuicyjne i proste. Możemy też sprzedawać wiele towarów w dowolny sposób.

Drugim pomysłem, gdy świadczymy usługi, których nie możemy sprzedać wysyłkowo, jest ich sprzedaż w sieci z odbiorem np. w salonie fryzjerskim. Swoje usługi sprzedawać możemy na portalach sprzedażowych, o ile nie jest jasno określone na nich, iż możliwa jest sprzedaż jedynie fizycznych produktów. W sieci istnieje też wiele portali typu Groupon, gdzie również możemy oferować zestawy usług. Dzięki temu klienci danego portalu będą mogli odnaleźć nasz punkt stacjonarny i skorzystać z naszej oferty. Na podobnej zasadzie działają usługi gastronomiczne, które możemy sprzedawać w sieci z odbiorem osobistym lub dostawą. W tym celu możemy wykorzystywać takie aplikacje jak Pyszne czy UberEats pozyskując kolejnych klientów. Aplikacje gastronomiczne są możliwością na pozyskanie nowych klientów poza tymi, którzy odwiedzają nas regularnie.

Stworzenie sklepu internetowego jest jednym z najbardziej rozbudowanych sposobów sprzedaży internetowej, gdy prowadzimy biznes. Jest to też sposób, który daje najwięcej możliwości. Stworzenie własnego e-sklepu polega na założeniu własnej niezależnej domeny internetowej. Strona internetowa ma jednak charakter modułu sprzedażowego, gdzie klienci mogą samodzielnie wkładać dane produkty do koszyka, dokonywać płatności i zamawiać towary wysyłkowo.

Koszt stworzenia sklepu internetowego to przeważnie kilkaset złotych — kilka tysięcy złotych i zależy od rozbudowy witryny. Sklep taki musimy jako witrynę jednak samodzielnie pozycjonować lub promować. Możemy też skorzystać z gotowych platform sklepów internetowych. Sama sprzedaż polega na podobnej zasadzie co na portalach sprzedażowych typu Ebay i zbieraniu zamówień oraz ich realizacji. Sklep internetowy w porównaniu do portali sprzedażowych jest lepszym rozwiązaniem, jeśli chcemy działać na dużą skalę lub wiemy, że będziemy działali tak przez dłuższy okres, a inwestycja będzie mogła się zwrócić.

Jak się reklamować z biznesem stacjonarnym?

Reklamowanie się z biznesem stacjonarnym wymaga od nas nieco innego podejścia niż promowanie marki globalne w internecie np. sklepu internetowego. Głównie będziemy chcieli bowiem pozyskiwać klientów i odbiorców z danej lokalizacji, regionu czy miasta.

Pierwszym sposobem promowania swojego biznesu lokalnego w sieci jest tworzenie i pozycjonowanie strony internetowej. Jest to najpopularniejszy sposób, gdyż właśnie poprzez wyszukiwarkę Google, usług i produktów lokalnych szuka najwięcej osób i to właśnie tam kierują oni swoje pierwsze kroki, jeśli chcą znaleźć zakład fryzjerski czy pizzerię. Stworzenie prostej strony internetowej to koszt już kilkuset złotych. Za kilkadziesiąt — kilkaset złotych miesięcznie również możemy zatrudnić specjalistę lub agencję SEO, która będzie wykonywała pracę przy naszej witrynie takie jak optymalizacja ja oraz pozycjonowanie. Zapewni to wysoką pozycję strony w wyszukiwarce Google lokalnie pod danymi frazami i sprawi, że nasza witryna będzie reklamowała nasz biznes stacjonarny.

Drugim pomysłem na lokalne promowanie się w sieci jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma na Google Maps. Jest to popularna pinezka, która pojawia się na mapach, gdy użytkownik wyszukuje danego miejsca np. salonu fryzjerskiego. Tworzenie i pozycjonowanie a właśnie zoptymalizowanie wizytówki możemy przeprowadzić samodzielnie lub zlecić to zadanie agencji SEO czy specjalistom niezależnym. Mapy Google są tuż obok wyszukiwarki najpopularniejszym sposobem wyszukiwania informacji lokalnych o firmach i miejscach.

Chcąc promować się lokalnie, nie możemy zapominać o social mediach, a w szczególności o Facebooku. Jest to portal, na którym przebywa wiele osób — również tych, które mieszkają w naszej lokalizacji. Warto zatem stworzyć profil naszego zakładu lub biznesu oraz właśnie na FB czy innym portalu promować swoją markę. W takim miejscu możemy zaprezentować ofertę czy inne materiały tematyczne. Możemy promować się na lokalnych grupach i traktować profil jako wizytówkę, jeśli nie mamy witryny czy uruchamiać reklamę na FB odpłatnie.

Kolejnym sposobem promowania swojego biznesu lokalnego w sieci jest właśnie reklamowanie się przy pomocy płatnych systemów reklamowych. Do najpopularniejszych należy właśnie FB Ads i Google Ads. Przy pomocy tego pierwszego możemy wyświetlić reklamę na Facebooku i Instagramie a z pomocą Google Ads w wyszukiwarce Google, na YouTube i stronach zewnętrznych partnerów Google.