uścisk dłoni w biznesie

Dropshipping to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w handlu internetowym oraz internecie ogólnie. Dzieje się tak za sprawą prostoty handlowania w sieci w ten sposób i wielu korzyści, jakie niesie ze sobą trend. Wiele osób poznaje jednak dopiero jego definicję i nie jest do końca przekonanym czy jest to właściwa droga. W tym tekście dokładnie opisujemy, na czym polega dropshipping, co jest jego celem oraz jakie ma plusy i minusy. Dzięki tym informacjom znacznie łatwiej będzie podjąć decyzje o tym, czy zacząć handlować w ten sposób lub czy wprowadzić ten system do obecnego już sklepu internetowego.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping jest jednym z najnowszych modeli sprzedaży internetowej. Polega ona na uprzednim odnajdywaniu hurtowni z produktami oraz klientów, a następnie sprzedawaniu klientom towarów z hurtowni po wyższej cenie. Po sprzedaniu danego podatku klientowi zamawiamy dopiero produkt z hurtowni z bezpośrednią dostawą do naszego klienta. Cała transakcja polega zatem na połączeniu klienta z hurtownią, a różnica między ceną sprzedaży a zamówienia produktu w hurtowni jest naszym zyskiem. W tym modelu całkowicie pomijany jest proces pozyskiwania fizycznie produktów, ich magazynowania oraz wysyłki. Skupiać za to będziemy się na działaniach marketingowych oraz prowadzeniu zamówień. Dropshipping jest także nazywany sprzedawaniem przedmiotów, których nie mamy i jest to w dużej części prawdą.

Dropshipping jest w pełni legalnym sposobem sprzedaży, gdyż decydujące jest wywiązanie się z umowy z klientem, a nie sposób, w jaki jest ono realizowane. Korzystać może z niego każda osoba, która ma dostęp do internetu. Przeprowadzany na małą skalę — zgodną z prawem nie wymaga tworzenia firmy, ale zorganizowanie go na dużą skalę – tak jak tradycyjny sklep internetowy wymaga rozliczania się z zysków.

Korzyści i zalety dropshippingu

Pierwszą korzyścią, jaka płynie z dropshippingu, jest ta odnośnie braku kosztów potrzebnych na uruchomienie sprzedaży. Teoretycznie w ten sposób możemy zacząć sprzedawać nawet bez żadnych środków. Nie potrzebujemy pieniędzy na urządzenie biura, wynajem magazynu czy inne opłaty, gdyż ich nie ma. Jedyne co będzie nam niezbędne to czas i komputer z dostępem do internetu. Drugim plusem jest brak ryzyka przy handlowaniu w ten sposób.

Nie zamawiamy towaru, który może ulec zniszczeniu lub zostać skradziony. Nie musimy więc ryzykować swoich oszczędności czy dużych sum jak ma to miejsce w przypadku tworzenia typowego sklepu internetowego. Kolejną korzyścią, która również wynika z charakterystyki dropshippingu, jest brak konieczności zamrażania pieniędzy w towarze. Opłacać jego wysyłkę będziemy bezpośrednio z zarobku i danego zamówienia. Środki, jakie posiadamy, możemy zatem przeznaczyć na reklamę czy inne działania marketingowe mające wypromować nasz dropshippingowy e-sklep.

Bardzo dużą korzyścią jest praktycznie nielimitowana możliwość zarabiania pieniędzy. Tylko od nas samych zależy, na jaką skalę będziemy działali oraz jak dużo energii poświęcamy na rozkręcenie naszego biznesu. Oznacza to, że możemy pracować nawet więcej niż na sztywnym etacie i zarabiać za to dużo więcej pieniędzy. Dropshipping jest zatem ciekawą alternatywą dla pracy etatowej, którą możemy wdrażać bez ryzyka i stopniowo łagodnie przechodząc z tradycyjnego zatrudniania.

Dropshipping wykorzystać możemy również, gdy posiadamy nasz własny sklep internetowy działający tradycyjnie. Możemy w ten sposób sprzedawać produkty, które są najdroższe czy problematyczne w utrzymaniu pozbywając się sporego problemu z ich obsługą. Dużym plusem, o którym należy wspomnieć przy temacie takiego modelu sprzedaży, jest fakt, że możemy oferować praktycznie nieskończoną ilość produktów z każdej dziedziny. Nie musząc ich osobiście magazynować, możemy oferować zarówno długopisy i akcesoria szkolne, jak i drogi sprzęt agd.

Minusy dropshippingu

Dropshipping oprócz tego, że posiada liczne plusy i korzyści ma też kilka minusów. Warto poznać je i rozważyć czy nie będą one kluczowe przy podejmowaniu decyzji o wyborze tego modelu sprzedaży internetowej. Pierwszym minusem jest brak możliwości personalizacji zamówienia. Jest to duży minus, gdyż nie możemy zaoferować naszych produktów w naszych opakowaniach np. z logiem firmowym. Nie możemy też uwzględniać niestandardowych próśb klientów.

Jest to spora trudność w przypadku gdy chcemy wybudować brand i rozpoznawalną markę pod własnym nazwiskiem. Dropshipping może być wtedy jedynie częścią naszej ogólnej sprzedaży. Jeśli jednak działamy w konkretnej branży i współpracujemy ściśle z wybranymi hurtowniami/dostawcami, możemy próbować uzgodnić indywidualne warunki np. pakowanie produktów w nasze opakowania. Jest to teoretycznie możliwe — zwłaszcza przy dużych i regularnych zamówieniach. Drugim minusem dropshippingu jest fakt, że nie mamy możliwości samodzielnie dopilnować jakości świadczonych usług. To hurtownia odpowiada za zapakowanie produktu, jego jakość i wysyłkę i ma wpływ na te elementy. W razie negatywnych wydarzeń to nasza marka będzie obciążana wizerunkowo.

Handel tylko w modelu dropshipping czy wprowadzenie go do tradycyjnego sklepu internetowego?

Rozmawiając o dropshippingu, należy również poruszyć kwestie tego, czy warto handlować tylko w modelu dropshippingowym czy może warto włączyć go do naszego obecnego sklepu internetowego. Nie musimy na szczęście wybierać jednego z dwóch rozwiązań i możemy stosować je oba, prowadząc np. dwie marki. Handel tylko w modelu dropshippingowym będzie wskazany, jeśli nigdy nie prowadziliśmy sklepu internetowego i chcemy rozpocząć działalność w sieci. Jest to też dobry wybór, jeśli nie mamy funduszy, a jedynie chęci i chcemy rozpocząć jakąkolwiek działalność biznesową. Włączenie dropshippingu do obecnego sklepu internetowego będzie korzystne zaś ze względu na obniżenie kosztów, ryzyka czy ułatwienie prowadzenia działalności. W ten sposób możemy rozszerzać też asortyment i bez ryzyka sprawdzać, czy dane produkty będą sprzedawane w naszym sklepie internetowym.