logo facebooka

Facebook jest miejscem, z którego pozyskiwać można klientów czy promować wiele naszych projektów niekomercyjnych. Wiele osób sądzi, iż reklamowanie się na tym portalu społecznościowym to jedynie Facebook Ads i reklama płatna. Choć w istocie jest to jeden z lepszych pomysłów, nie jest to jedyna opcja reklamowania się na FB. W tym tekście prezentujemy kilka ciekawych darmowych sposobów promocji, dzięki którym za 0 zł, czyli bez wydania jakichkolwiek pieniędzy będziemy mogli zwiększyć naszą widoczność w sieci, zasięg, zbudować renomę marki i pozyskać nowych klientów dla naszego biznesu.

Prowadzenie profilu i angażowanie odbiorców

Pierwszym i podstawowym sposobem darmowego reklamowania się na Facebooku jest prowadzenie ciekawego profilu. Jest to sposób średniozaawansowany, który ogólnie nie jest wymagający, choć należy przeznaczyć na niego pewną ilość czasu. Prowadzenie ciekawego profilu sprawia, że osoby zainteresowane daną tematyką czy produktami zainteresują się naszym profilem i będą go chętnie odwiedzały oraz korzystały z danych produktów marki.

Profil na FB prowadzić możemy z różną intensywnością, dodając posty np. codziennie lub co tydzień i publikując różne treści. Mogą być to posty pisane, zdjęcia, nagrania video poradniki czy bardziej oryginalny content. Warto jednak zacząć od kompleksowego uzupełnienia profilu i wszystkich możliwych rubryk. Zadbane profile budzą większe zaufanie wśród facebookowiczów.

Warto też dbać o wysokościowe grafiki czy reklamowanie profilu na grupach oraz poza FB. Ciekawym sposobem na prowadzenie profilu jest też angażowanie fanów przez konkursy i wydarzenia. Angażować odbiorców możemy też poprzez wspólne inicjatywy. Prowadzenie profilu na FB może zajmować jedynie kilkanaście minut dziennie. Pozwoli to jednak zgromadzić wokół marki osoby, które mogą być naszymi klientami, co w długofalowej perspektywie pozwala nawiązać wiele kontaktów biznesowych czy pozyskiwać wielu klientów. Osoby znające daną markę tematyczną działającą na Facebooku, z której profilu korzystają, będą w przyszłości wybierały w pierwszej kolejności właśnie ją zamiast innych anonimowych marek.

Content marketing na Facebooku

Na Facebooku, aby się promować i reklamować, możemy przeprowadzić content marketing na nieco mniejszą skalę niż w sieci. Będzie on polegał na publikowaniu przydatnych i wartościowych treści, ale jedynie na FB. Treści te warto odpowiednio tagować oraz nadawać im viralny charakter. Dzięki temu będą mogły być polecane i szybko się rozprzestrzeniać z logiem czy nazwą naszej marki. Na Fb możemy dodawać treści pisane oraz je w niektórych przypadkach formatować.

Daje to możliwość stworzenia typowych wpisów blogowych, artykułów, raportów, statystyk, poradników czy tutoriali. Na FB dodawać możemy też zdjęcia czy nagrania wideo, które jeśli się będą posiadały odpowiednią jakość i tematykę, z pewnością zainteresują odbiorców. Facebook daje możliwość również dodawania zdjęć 360 stopni, czyli fotografii, po których możemy się rozglądać. Oprócz tej bardziej zaawansowanej formy cementu możemy prowadzić webinaria czy transmisje live zarówno amatorsko jak i profesjonalne. Swoje treści możemy tagować i promować na swoim profilu, na grupach, zapraszać do zapoznania się z nimi czy np. w barterze oferując miejsce reklamowe prosić influencerów/osoby z dużym zasięgiem o promowanie naszego contentu.

Reklamowanie się na grupach tematycznych

Jednym z najlepszych pomysłów na darmowe reklamowanie się na Facebooku jest promowanie się na grupach tematycznych. Są to miejsca, gdzie znajdują się jedynie osoby zainteresowane daną tematyką oraz zaangażowane. Reklama w takiej opcji będzie miała formę postu dodawanego regularnie lub okazjonalnie. W poście możemy prezentować bezpośrednio swoją samą ofertę lub treści wraz z ofertą.

Dodane posty na grupy FB powinny być jednak jakościowe oraz nienachalne, aby nie zostały odebrane za spam. Możemy też prosić o ich udostępnienie lub skomentowanie w celu zwiększenia ich widoczności. W celu łatwiejszego zarządzania promocją może stworzyć post reklamowy na dany temat i udostępnić go we wszystkich grupach udostępniając go samodzielnie, co pozwoli zaoszczędzić nam czas. Przed dodawaniem postów na grupach warto zorientować się, czy nie będą łamały regulaminu np. odnośnie promocji. Reklamując się na grupach tematycznych, warto również odpowiadać na komentarze i kontynuować rozmowy, gdyż aktywność przy danym poście powoduje, iż jest on niejako podbijany oraz znajduje się na wyższych pozycjach i dociera do większej ilości osób z danej grupy.

Darmowe e-booki

Bardzo ciekawym pomysłem, który sprawdza się na Facebooku, jest stworzenie i rozdawanie za darmo e-booka. Materiały tego typu zawsze są pozytywnie odbierane przez użytkowników Facebooka, zwłaszcza jeśli są one za darmo. E-booka możemy rozdawać na grupach czy własnym profilu. Na jego początku i w widocznych miejscach należy umieścić tylko markę oraz link do oferty, a wiele osób chcących skorzystać z przydatnej wiedzy odwiedzi również i nasz serwis.

Stworzenie e-booka nie jest trudne, choć jeśli nie mamy zacięcia pisarskiego, możemy zlecić jego napisanie. Głównym celem e-booka jest zwrócenie uwagi na markę przez zaoferowanie przydatnej, ciekawiej i uniwersalnej wiedzy. Plusem tego rozwiązania będzie fakt, że raz dodany e-book będzie zaciekawiał odbiorców przez wiele kolejnych miesięcy, a to pozwoli na pozyskiwanie klientów.

Sprzedawaj w Marketplace

Reklamować się, swoje produkty i usługi możemy również w Facebookowym Marketplace. Jest to miejsce do wystawiania rzeczy na sprzedaż, które odwiedza wiele osób. Niezależnie od tego, w jakiej branży działamy oraz jakie usługi lub produkty promujemy warto dawać oferty sprzedaży właśnie w marketplace. Są one darmowe i nie umożliwiają dokonania automatycznej trakcji. Funkcjonują one nie bardziej jako ogłoszenia, co w dalszym ciągu pozwala uzyskać wiele kontaktów zwrotnych z zapytaniami o nasze produkty od osób zainteresowanych.

Dodając produkt w marketplace możemy robić to na dużą skalę oraz pozyskiwać klientów wstępnie zdecydowanych na zakupy. To duży plus w porównaniu do reklamowania się wśród osób na grupach tematycznych, gdzie interesują się one jedynie daną tematyką. Choć marketplace zapewni nam widoczność produktów lub usług w mniejszym gronie, będą to osoby, które z większym prawdopodobieństwem je zakupią.