content marketing

Osoby pracujące w marketingu już od lat skupiają się głównie na działalności i promocji w internecie. Ich zadaniem nie jest tylko tworzenie poszczególnych projektów, ale przede wszystkim działanie długoterminowe i prowadzenie wieloaspektowych kampanii. W związku z tym, w ostatnim czasie głośno jest o content marketingu i jego znaczeniu dla promocji działalności internetowej.  Czym tak naprawdę jest content marketing, jakie są jego zadania i dlaczego stał się najpotężniejszym elementem pracy marketingowca?

Czym jest content marketing?

Definicja content marketingu nie jest skomplikowana, ale bardzo dobrze opisuje całą zasadę jego działania. Ten rodzaj marketingu sieciowego nie opiera się tylko na pojedynczych działaniach, a stanowi rozbudowaną strategię. Jej zadaniem jest tworzenie i dystrybucja wartościowych treści, które nie tylko pozwolą zdefiniować i pozyskać obraną grupę docelową, ale też ją utrzymać, czego skutkiem będzie osiągnięcie przez daną firmę, czy organizację szeregu korzyści.

Działania content marketingowe, albo inaczej przedsięwzięcia marketingu treści, opierają się na kreowaniu i publikacji treści w różnych formach, zwracaniu uwagi odbiorców należących do grupy docelowej, a także budowaniu zaufania i angażowania klientów w działania przedsiębiorstwa. Powstałe treści mogą przybierać różne formy. Do najbardziej popularnych zalicza się artykuły, filmiki, webinaria, wykresy, czy infografiki.

Dystrybucja treści marketingowych

Stworzenie wartościowych treści to dopiero początek działania osoby zajmującej się content marketingiem. Kolejnym, nie mniej ważnym elementem, jest dystrybucja tychże treści. Nawet jeśli stworzone materiały będą na bardzo wysokim poziomie, jeśli nie dotrą do potencjalnych klientów, okażą się bezwartościowe.

Dystrybucja treści to niezwykle szerokie zagadnienie. Główną drogą, dzięki której odbiorca trafia na dany materiał, jest wyszukiwarka. W związku z tym warto, już podczas tworzenia treści, uwzględnić ich przyjazność dla sposobu pracy wyszukiwarek.

Kolejną metodą jest promocja strony za pomocą remarketingu AdWords oraz odpowiedniego linkowania. Zasadą funkcjonowania AdWords jest docieranie do klientów, którzy już odwiedzili daną stronę i wyświetlanie im odpowiednich reklam. Taka forma pozwala na promocję nie tylko samej strony, ale też poszczególnych jej elementów, jak blog, albo na informawanie odbiorców o aktualnych akcjach promocyjnych. Natomiast stosowanie linków sponsorowanych pozwoli na odesłanie internautów, dzięki danej frazie, do poszukiwanych przez nich treści, znajdujących się na stronie promowanej firmy.

Nie powinno być zaskoczeniem, że bardzo aktualną metodą dotarcia do klienta jest promocja w social mediach. Dają one narzędzia do darmowych, albo płatnych rodzajów reklamy. Najlepiej skupić się mediach społecznościowych, które są aktualnie popularne, a należą do nich Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube, czy LinkedIn.

Zwiększenie ruchu na stronie firmy można osiągnąć, dzięki content marketingowi w blogosferze. Gościnne wpisy lub współprace z blogerami są świetną promocją. Dobrym pomysłem jest też bycie aktywnym czytelnikiem blogów o zbliżonej tematyce do działalności promowanej strony. Komentowanie jako „strona” i podejmowanie dyskusji z innymi odbiorcami przyciągnie klientów zainteresowanych tematem.

Content marketing a marketing w wyszukiwarce

Kluczowym elementem content marketingu jest widoczność w wyszukiwarce. Optymalizacja strony pod kątem preferencji wyszukiwarki jest niezbędna do osiągniecia zamierzonych efektów. W tym wypadku content marketing łączy się z SEO i chociaż wydawać by się mogło, że te dwie strategie niewiele łączy, to właśnie dzięki ich kooperacji osiąga się najlepsze efekty.

Dawniej optymalizacja strony polegała głównie na nasyceniu strony słowami kluczowymi, nawet jeśli umniejszało to jakości prezentowanej treści. Aktualnie trendy się zmieniły. Frazy kluczowe dalej są istotne, ale bardziej od ich ilości, liczy się jakość. Poza tym osoba zajmująca się SEO, pracuje nad mapą witryny, tworzeniem struktury adresów URL, czy optymalizacją linków wewnętrznych.

Marketing wirusowy a content marketing

Działania content marketingu są bardzo zbliżone do zasad funkcjonowania marketingu wirusowego. Strategia tej wersji marketingu bazuje na sieci poleceń strony, marki, czy produktu. Zadowoleni klienci zachęcają innych do korzystania z usług firmy, która im się sprawdziła.

Content marketing, poprzez publikowanie merytorycznych treści, popartych opiniami ekspertów, zachęca klientów nie tylko do skorzystania z usług firmy, ale też do rekomendowania jej swoim znajomym. Polecenie od osoby dobrze znanej jest dla klientów zdecydowanie bardziej wiarygodne, w porównaniu do konwencjonalnej reklamy.

Narzędzia wykorzystywane w content marketingu

Narzędzi, z których może skorzystać profesjonalista content marketingu jest wiele. Dobór jednej lub kilku z nich powinien być oparty na specyfice grupy docelowej. Określenie wieku, płci, zainteresowań, analiza stylu życia, albo zdefiniowanie rodzaju mediów społecznościowych, z których przyszli klienci korzytają, jest kluczowe w wyborze dogodnego narzędzia.

Po zgromadzeniu potrzebnych danych można wybierać między materiałami kontekstowymi, np. poradnikami, artykułami, zdjęciami, inforgrafikami, raportami, opisami działalności i usług; interaktywnymi jak gry i aplikacje; mailingowymi, czyli e-mailami lub newsletterami; a także materiałami stworzonymi specjalnie na potrzeby social mediów, np. postów, vlogów, a nawet memów.

Zobacz też: https://www.szymonslowik.pl/artykuly-publikacje-sponsorowane/